Så är Priffe att hoppa!

Om jag hoppar Priffe på hemmaplan är han pigg och han blir bara piggare ju säkrare och duktigare han blir i hoppningen! Jag tycker det är jättekul men han lyssnar VÄLDIGT bra på mig då han är väldigt välriden, gas och broms fungerar men sen kan han ju få sina ryck efter hindrerna - känns som han blir överexalterad och inte vet vad han ska ta vägen hahaha! 

Är jag på "bortaplan" är han mer reserverad, ni ser ju stora skillnaden mellan videon jag la upp igår och videon från pay and jumpen, han tycker det är lite läskigt, står emot lite "kan jag lita på dig emelie" han får mer och mer förtroende för mig och sig själv hela tiden men det kaaaan ju vara farligt? 
Första rundan stog han ju emot mycket andra mycket mindre hade man hoppat en tredje hade det varit tjofaderittanlambo! 


Priffe brukar ta stora språng och vill ha eftergift men inte så man tappar kontakten helt i munnen, då får han problem med balansen efteråt, men man får inte ta i munnen på honom innan eller under språnget, mixtrat du med honom innan hindret kommer man komma fel på hindret - Priffe kan taxera själv p.g.a att jag aldrig har lagt mig i och hjälpt hitta en avsprångspunkt. Det har han lärt sig på och på så sätt är han mycket lätt att hoppa OM man har lite is i magen ;) alltså har han stora luftiga språng och man håller jämnt stöd i båda tyglarna hela tiden med lätt eftergift - då kan man hoppa Priffe utan problem - han är så okomplicerad, mitt störta mål med Priffe, att utbilda honom till en så okomlplicerad och lätt ponny som möjligt. Jag lyckas riktigt bra! 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0