Överanvändandet av benskydd?

Något som jag faktiskt har liiiite emot är det överdrivna användandet av benskydd idag, Att hästen jämt och ständigt har ett stöd runt benet är inte något som stärker hästens ben för framtiden. 

Som exempel, Priffe har jag inte alltid benskydd på. Ska jag rida ut en lugn ritt brukar jag hoppa över skydden, för att det ska stärka Priffes ben, rider jag i skogen har jag definitivt benskydd pga pinnar och mycket som kan he sår, hagen aldrig skydd (förutom om jag vet att det kommer bli mycket spring, ny häst blablabla) 

Rider jag ett dressyrpass har jag inte heller alltid skydd, Jag vill att Priffe ska kunna hoppa höjder utan att jag ska behöva tänka på svaga ben, jag vill kunna släppa på honom i galoppen på raksträckann utan att tro benen ska gå av. (Lite överdriv) så jag väljer absolut att rida benskyddslöst ibland, 

Det finns mängder av studier på detta och jag läste min första i häst magasinet nån gång för länge sedan när vi fick Debbie jag och Anna. Ända sedan dess har jag haft det tänket. På Bobby hade jag ALDRIG skydd förutom när jag skulle hoppa! 

Vill man ha skydd i hagen för att man är rädd att hästen ska skada sig tycker jag absolut är okej, men man kanske kan tänka på att slänga av dom nått rispas eller två, även om manegens mjuka underlag inte är det bästa för att stärka, ut och skritta på asfalt! 



Jag och Priffe trivs minsann med vårat tänk, och Priffe blir glad av att ha starka friska ben. (Jag inbillar mig iallafall att han tycker det!

 Hahaha Gud vilken barnslig avslutning det blev på detta nu.. Haha












Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0