Highlight!

Jag tänkte, jag har ju inte riktigt presenterat Linus än på djupet, och lite om hur och varför jag rider honom, så jag får ta tag i det nu! 

Linus är verkligen världens snällaste häst "är man stor, måste man vara snäll" för det är just det han är. Med sina 174 cm i mankhöjd, blir han största hästen i stallet, och ännu är han bara fem... Så Linus är en riktigt stor en, och större blir han. 

Han är även stor att rida, lång men det som är grymt med Linus är att han inte är tung, lätta och luftiga steg, och väldigt smidig för sin size! Bara att han just nu är outbildad och inte har någon styrka, så vi tränar för fullt med honom och ridpassen består av 50% galopp, det blir verkligen bättre hela tiden och han börjar få magmuskler att galoppera långsammare och mer samlat. 

När det kommer bommar in i bilden, blir han pigg, och kan lätt dra gärnet, inte så att han sticker utan han blir otroligt lång och stark, Altså svår att få ihop, men med mycket lydnad och fortsatt styrke träning så blir detta också bättre. Jag får det lite lättare också! Haha han är myvket häst att rida och vem som helst kan inte hoppa upp och göra att bra jobb om man inte är duktig kan rida med ben, för det behövs! Mina ben har blivit så mycket starkare sedan jag började rida honom! En till som rider honom ibland är Frida, en otroligt duktig ryttare som jag försöker lära av, hon är grym med unghästar och jag kan få mycket tips av henne, efterssom hon kan Linus också! 

Som ni kanske förstått sen innan så äger inte jag Linus, utan hjälper till med utbildningen av honom, nästan som en beridare. Jag rider honom och det är det ända jag gör, förutom att ge honom pussat förstås, för det kan man inte undgå, han är inte nådigt charmig den här baffen! 

Ägaren till Linus heter Susanne och är en riktigt härlig person som verkligen stöttar mig till 100% och hjälper mig med allt i stallet nu för tiden, tror inte jag gjort Priffes grejer själv på 3 veckor snart haha! Så jag lever lite av the dream, jag rider, får träna och bara hålla på med hästarna i sig, inte deras mat... Haha även fast jag gärna gör det, det är riktig mysigt ibland. 
Jag är jätteglad att jag får chansen att hjälpa henne med Linus och att hon tror på han och mig! 



Jag tror extremt mycket på Linus och har verkligen blivit stormförtjust i honom. Han har kapacitet och en härlig inställning på livet! Verkligen en häst jag kan se mig på, ser fram emot tiden med Linus, vem vet ni kanske ser oss på tävlingsbanorna om några år ;) Linus, en till storhäst och jag = Dröm! 


Och just det, hans fullständiga namn är highlight, men det kom dom på efter ha kommit på Linus, Suss ville ha något flashigare på pappret hahah! Störtskön! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0