Min ponnyplutt!

Priffe var verkligen så duktig igår i manegen. Han var dessutom riktigt pigg vilket var roligt! 

Jag la väldigt mycket fokus på övergångar, skritt - trav, skritt - galopp, galopp - halt - galopp, han gjorde övergångarna riktgt bra och höll huvudet stilla och satte under bakbenen i igångsättningarna odentligt. Fick honom jämn, framme för skänkeln och emellan. 
Efter det gjorde jag tempoväxlingar i galoppen efterssom det är den gångarter som får igång kropp och bakben mest. Lite galoppombyten fick jag med också, både i samlad galopp och i tävlingstempo.

Efter en lång och noggrann uppvärmning gav jag honom en liten skrittpaus medans jag bar fram den lilla bocken, sen tog jag lite skritt trav och galopp, få upp värmen igen.

Då körde jag på med bocken, la honom varannan gång nära och sen längre ifrån. Det känndes riktigt bra! 
Sen tog jag den i volt och även längre distanser efterssom jag har svårt för längre distanser, men idag satte vi detta riktigt bra med noggrann ridning från min sida, även om han var lite pigg haha! Men efterssom jag gjort övergångarna och tempoväxlingarna i början lyssnade han riktigt bra på gas och framförallt broms haha för det behövdes. Han höll jämn galopp och jag  fick en mycket bättre känsla och den håller jag hårt in tills på söndag, när det kanske nalkas pay and jump eller hoppträning. Det blir pay and jump om
Pappa kan köra, annars blir det hoppträning ;) 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0