Sanningen.

Det roligaste åsiktsinläggen som finns handlar ofta om ridsport. Just för att det finns åsikter om allt ifrån hur man tränsar till stil i SM. Det är otroligt vad alla vill få sin åsikt hörd och jag tycker det är jättekul. (Sålänge folk respekterar varandra) Men inom kategorin pengar och ridsport tycker jag det är extra interessant.

Ridsporten är en utav de dyraste sporterna att hålla på med, och för att lyckas till toppen krävs det att man har pengar. Mycket pengar.
Tyvärr så är det så. Jag var tvungen att köpa en yngre ponny, då vi inte har pengar att köpa en häst som gått de högsta klasserna. Jag får ta en yngre häst dit själv för att sedan sälja för att kunna köpa en ny lite bättre för varje gång. Till skillnad från Alexandra. Som köpte en färdig ponny. Det är ett säkrare kort! (Frågat Alex om jag får ta henne som exempel) Och det tar mycket längre tid och kan gå åt helvete om hästen kanske inte hade den kapaciteten man trodde den skulle ha. Men det är en bra bit på vägen.

Hästar kommer aldrig bli billigt och i toppen är det ofta personer som haft föräldrar som lagt ner själ och alla pengar de har för att barnet ska lyckas. 
Ridskoleryttare har inte den chansen, och tyvärr ser det långt ut. 
Det är såhär det ligger till.

Och det roliga med detta är verkligen att när man läser kommentarerna på sånna här åsiktsinlägg ang. pengar så rasar folket ur, 
"Det finns faktiskt ryttare som tagit sig från ingenting till allt"
Och ja det finns det, men de har antagligen kämpat sig gula och blåa för att komma dit också, och är oftast en av många, många ryttare med mindre förutsättningar som orkar eller lyckas med det. Man kan inte ta sig någonstans med en dag i veckan på ridskola Tyvärr. Utan man måste göra mer än så, skaffa foderhäst, rida fler gånger, fråga folk om hjälp eller om du kan få rida dens häst. Det kan vara svårt, men vill man så kan man iallafall kanske ta sig en liten bit, men hela vägen kan bli svårt. Och du måste vara duktig och ha känsla för hästar.

Jag har turen att få ha egna hästar och på så sätt utvecklat min ridning så att jag blivit tillräckligt duktig att jag blivit tillfrågad att få hjälpa till med utbildning av en ung storhäst, vilket kommer ge mig mycket även för min framtid. Och jag har en ponny med kapacitet.
Men jag har kämpat och haft föräldrar som jobbar ännu mer än vad en normal arbetare gör, för att jag och min syster ska kunna tävla och träna. Det är jag evigt tacksam för. EVIGT tacksam för ska ni veta. 

Vart min dröm stannar får jag se, men jag vet vad jag vill inom ridsporten och dit tänker jag ta mig. Punkt slut. Men jag kommer få kämpa. Jag kan verkligen se från bådas perspektiv. De med och utan förutsättningar. 


(Självklart menar inte jag att dom med pengar kan glida in på en räkmacka för att de kan köpa färdiga hästar, råd att tävla varje helg med fler hästar och sånt, utan det är såklart att det måste lämpad för att få resultat, men ju mer språng du får , ju mer hästar du rider, så bättre blir du.) 





Kommentarer
Anonym

Nu tycker jag att du skriver väldigt dåligt!! Visst om winnetoo är en "färdig ponny" och hoppat msv betyder det ju fan inte att det är lättare att ta sig högre! Det finns ponnysar som är vääldigt svåra och det är winnetoo och det finns måååånga mer! Så även om man köper en färdig ponny betyder det inte att det är lätt att hoppa de klasserna??! Dåligt skrivet faktiskt, MAN ska köpa en äldre läromästare för mindre pengar om man inte har råd för en dyr tävlingshäst. Man köper INTE en unghäst för att man inte har råd med något annat!! Om man köper en unghäst - så man rider den nu , så kommer ridningen på den hästen vara för alltid! Man lär ju hästen!! Så om man inte kan unghäst ska man inte hålla på med det överhuvudtaget!

2014-01-31 @ 08:44:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0