"Cora le"

I min trötthet gick jag in på Hööks hemsida för att kolla lite longerings system,
Då hittade jag denna och jag vet inte vad jag ska säga? 

Hur tusan fungerar den? 

Såhär står det om den:
Träningssystem framtaget av tyska Corinna Lehmann. Ställbart, elastiskt band med metallhake i båda ändar. Kan användas både vid longering och ridning för att aktivera hästens bakdel och få den att höja ryggen. Ställbart mellan 150 - 300 cm. Tömkörningsgjord ingår ej.

Ja men så smart det låter, nu ska alla hästar börja jobba ordentligt, för de som vill ha den där satt säga, hade jag satt på den på Priffe hade han blivit fly förbannad? 
Men som jag förstår så är den där för att skapa ett obehag som hästen vill komma ifrån, genom att trampa på bättre med bakbenen, jaha. 

Jag kan tycka att det är en rätt så bra liten uppfinning, men det känns som om man får sätta dit något för att motverka skav. Men jag förstår dock inte innebörden med den, varför ska man behöva ha en "hjälptygel" för något man kan fixa så lätt med övergångar, tempoväxlingar och en korrekt riden häst. Men såklart det kanske är svårt för vissa att få fram det i longeringen och tömkörningen. Sen tycker jag det hade varit ett bra alternativ att ha på under ridningen på ridskolehästar som sällan har en vidare bra bakbensaktivitet då de mest går runt på ett spår och att man sällan verkligen kommer till ridning under en lektion på ridskola... 

Vad tycker ni? 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0