AW

Nu har jag missat skriva här litegrann men jag har varit svinsjuk i typ två dagar och nu börjar det bli bättre! Självklart har jag ridit ändå och i förrgår hade vi ett markarbetspass på dagen som gick hur bra som helst och på kvällen hade vi ett hopp-pass där vi hade lite linjer och vattenmattor, den runda vattenmattan ville han verkligen inte hoppa, så tillslut var det travhopp som gällde och efter det så behövde jag bara rida himla tufft mot det, den stora vattenmattan hoppade han direkt med en liten snärt av dressyrspöt på rumpan, det var i en kombination allting blev dåligt, det var hinder a och b sedan tre galoppsprång till en oxer, jag hade noll koll på vad jag gjorde och han stannade gång på gång på oxern för att jag jagade på honom... Kände mig helt klart värdelös och som en nybörjare verkligen... Sen så satt jag hela kvällen och analyserade två filmer, en där jag verkligen gör allt fel och en där jag gör rätt, sitter upp, har han mellan hand och skänkel och kan driva på honom utan att han blir lång och springer iväg, som han gör under filmen innan och det blir fler än tre galoppsprång för att han tappar all balans och börjar små trippa innan oxern för att jag släpper allt och jagar på honom...rätt, fel, rätt, fel, rätt, fel, lär dig av misstagen och släpp dom. Tror nog den rätta ridningen sitter i inför nästa gång... Nu när jag präntat in det i huvudet och fått självförtroende efter att ha kollat på den bra filmen under hela gårdagen och raderat dom dåliga, ingen mening att ha kvar dom längre! ;) 

Gårdagens pass för självaste Pether Markne gick bra, det var markarbete och det handlade om noggrannhet, balans och galopp, det är helt sjukt vad noggrann han är. Det var tre bockar på rad, där man kunde få in fyra eller fem galoppsprång, och om hästen inte gick i samma galopp efter varje språng, då var det skritt direkt och göra om som gällde. Tillslut gick det bra och Pether tyckte jag skulle vara nöjd. Idag ska vi fortsätta med samma övning plus lite hoppning. Jag frågade en massa frågor om saker jag ville få reda på, när man ändå står där med en av Sveriges bästa tränare typ... 

Ser ni mig? 

Nåväl snart är det dags för nästa pass för Pether så jag ska springa till stallet och fixa ordning oh göra Priffe fin! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0