Beger mig ut i sadeldjungeln...

Det absolut tråkigaste och jobbigaste som finns är när man inser att sin sadel till sin häst absolut inte sitter bra längre och kan vara en av anledningarna till vissa incidenter nu under hösten. Inte nog med att jag känner mig som världens hemskaste hästägaren som faktiskt slängt på denna sadeln på honom den senaste tiden även fast tanken slått mig några gånger att den inte sitter som den gjorde för ett halvår sedan. Men jag är inte kunnig inom det området så självklart ska jag inte lägga skulden på mig och jag har ju faktiskt tänkt på det och vetat att jag måste göra något åt det och valt att låna en dressyrsadel av en i stallet som sitter bättre, så ofta jag kunnat, så jag har inte ridit mycket i den det senaste eftersom jag börjar tveka på hur den sitter. Men att hoppa i en dressyrsadel eller att låna en sadel fungerar ju inte alls i längden.

Så idag så bad jag Katarina kolla på den och det slutade med att vi ringde sadelmakaren direkt och hittade en annan hoppsadel att låna på direkten, för min sadel är absolut förbjuden att lägga på Priffes rygg. Den kommer ge honom smärta då. Skönt att jag verkligen tog tag i det och ändå reagerat på varningsignalerna som att han börjat sura väldigt mycket det senaste vid sadling, och att när jag känt på den har jag tyckt att den sitter åt lite för mycket över manken, som jag nu fick konstaterat.  

Så nu ska sadelutprovare och sadelmakare komma ut och kolla, fixa och dona och vad jag tror ta med sig min sadel för att göra om den efter Priffe, men det finns ju inga garantier på att det kommer bli bra ändå, och jag kanske behöver en helt annan modell. Men det återstår att se! 

Det ska bli oerhört skönt iallafall att få bukt på det, för tyvärr finns det nog inget värre än att ha fel sadel på sin häst. Konsekvenserna kan ju bli riktigt jobbiga om de går med det en längre tid. Så snart blir Priffe jätteglad över att gå med en bekväm sadel! 

Den jag lånar nu iallafall är en äldre Knights sadel, som är ganska sleten och hemsk att sitta i, men den ligger himla bra på Priffe iallafall - vilket är huvudsaken just nu! 
Sen får jag förhoppningsvis tillbaka min Pessoa sadel som kommer passa Priffe igen och för mig har den alltid varit som gjuten efter mig. Så jag hoppas på att få behålla den! 








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0